Üreteroskopi (URS) böbrek rahatsızlıkları yaşayan kişilere uygulanan bir tedavi yöntemidir. Rigid Üreteroskopi olarak da adlandırılan bu yöntemde işlemler kapalı cerrahi tedavi prosedürüne uygun olduğu için hastalar tarafından çok sık tercih edilmektedir.

Böbrek Taşları Üreter olarak bilinen idrarı böbrekten mesaneye taşıyan kanala düşebilir. İnsanlarda böbrekte bulunan taşlar anlık şikayetlere neden olmazken üretere düşen taşlar idrar akışını engellediği ve biriken idrar böbrekte şişmeye neden olduğu için ciddi sorunlara neden olmaktadır.

Üreteroskopi (URS) tedavi tekniği bu sorunu yaşayan insanlar tarafından çok fazla tercih edilen kapalı operasyon yöntemi ile yapıldığı için oldukça güvenli, konforlu ve başarılı sonuçları olan bir tedavi yöntemidir.

Böbrek Taşı Belirtileri arasında;

• Şiddetli ve dayanılmaz ağrılar,
  • Mide bulantısı ve kusma,
  • İdrarda kan görülmesi,

Yukarıda belirttiğimiz 3 durum Böbrek Taşı rahatsızlığı yaşayan kişilerde en sık yaşanan belirtilerdir. Bu belirtiler sizde görülüyorsa Üroloji Uzmanı tarafından yapılacak muayene ve tetkikler sonucu Böbrek Taşı varsa tespit edilecektir.

Böbrek Taşı bulunan kişilerde Uzman Ürolog tarafından istenen ultrasonda böbreklerde şişme olduğu görülür. Ayrıca tomografi de taşı net olarak gösterir.

Böbrek Taşı tedavi edilirken ilaç kullanılarak bekle ve gör stratejisi uygulanabilir, ses dalgaları ile taş kırma uygulaması ve Üreteroskopi (URS) tedavisi denenebilir. Burada en önemli olan durum hastaya en uygun tedavi tekniğinin uygulanmasıdır.

Böbrek taşının konumu, büyüklüğü ve hastanın genetik özellikleri uygulanacak tedavi yöntemine karar verme aşamasında büyük önem arz etmektedir.

Böbrek Taşları bazı durumlarda kendiliğinden veya uygulanan bir işlem sonucu böbreğin dışına çıkar. Taşın şekli veya büyüklüğü idrar yolundan atılmaya uygun değilse idrar kanalından aşağıya inemeyen taşlar çok ciddi ağrılara neden olmaya başlar.

Üreteroskopi (URS) idrar yoluna sıkışan taşlarda en sık uygulanan tedavi yöntemidir. URS tedavi yönteminde kişinin vücuduna herhangi bir kesi işlemi yapılmaz. Uzman doktor eliyle hastanın idrar yolundan Üreteroskop olarak adlandırılan bir cihazla giriş yapılır.

Taş kırma aleti kullanılarak böbrek taşları olabilecek en küçük parçalara ayrılır. İşleme rağmen boyutu idrar yoluyla atılamayacak kadar büyük olan taşlar basket adı verilen mekanizma kullanılarak vücut dışına çıkartılır. Kalan küçük parçalar ise toz halinde oldukları için kolayca idrarla birlikte vücut dışına atılır.

Böbrek Taşı Kırma olarak da ifade edilen Üreteroskopi (URS) uygulamasından en büyük avantaj işlemlerin ameliyat kesisine ihtiyaç duyulmadan yapılması ve kapalı cerrahi teknikleri ile böbrek taşı kırma sürecinin başarıyla tamamlanmasıdır.

Üreteroskopi (URS) ya da Rigid Üreteroskopi olarak da bilinen tedavi tekniği ile üreterdeki böbrek taşları kesi yapılmadan kırıldığı için hastalar aynı gün taburcu olabilir. Uygulama sonrası 3 günlük dinlenmenin ardından kişi günlük hayatına kaldığı yerden devam edebilir.

Siz de Böbrek Taşı rahatsızlığı yaşıyorsanız ve kapalı cerrahi tekniğiyle ağrılarınızı geride bırakmak istiyorsanız Hemen Bizi Arayarak randevu alabilir, Üroloji Uzmanı Op. Dr. Mustafa ATAK tarafından yapılacak muayene ve Üreteroskopi (URS) uygulaması sonrası bu probleminizden kolayca kurtulabilirsiniz.

Üreteroskopi (URS) Nedir?

İnsanların idrar yolunda yer alan ve idrarla atılamayacak boyutta olan, dayanılmaz boyutta ağrılara ve farklı olumsuz etkilere neden olan Böbrek Taşlarının tedavisi için kullanılan kapalı cerrahi tekniğe Üreteroskopi (URS) adı verilir.

İnsanlarda böbrekler ve idrar torbasını birbirine bağlayan, silindir yapısında olan ve ortalama 4 mm. iç çapa sahip kanal (tüp) Üreter olarak adlandırılır. Böbrek Taşı Kırma amacıyla bu alana endoskopik teknikle yapılan bir müdahale olması nedeniyle uygulama Üreteroskopi (URS) olarak ifade edilmektedir.

Böbrek Taşları böbrek içinde beklerken ciddi ağrılara neden olmayabilir. Ancak üreter yani idrar kanalına düşen bu taşlar idrar yoluyla atılamayacak boyutta ise ciddi ağrılara neden olurken idrar yolunda tıkanmaya yol açar.

Üreteroskopi (URS) uygulaması sayesinde bu taşlar kişinin vücudunda herhangi bir ameliyat kesisi yapılmadan kırılarak büyük boyutta olanlar dışarı alınır. İdrarla atılacak boyutta yani toz şeklinde kalan taşların doğal yolla atılması sağlanır.

Üreteroskopi (URS) Hangi Amaçla Uygulanır?

Üreteroskopi (URS) uygulaması idrar yolunda bulunan taş ve tümörlerin tespiti ve tedavisi için kullanılmaktadır. Ayrıca idrar yolunda darlık olup olmadığı da yine bu yöntemle teşhis edilebilir. Bu uygulama sadece tanı değil tedavi şansı da sunmaktadır.

Üreteroskopi (URS) ile Böbrek Taşı Kırma sürecinde kullanılan cihaz sayesinde özel bir görüntülenme şansı bulunarak taşın yeri ve boyutu tespit edilir. Cihaz içerisinden taş kırma ve tutma işlevi görecek aparatlar işlem bölgesine iletilerek tedavi gerçekleştirilir.

Eğer Böbrek Taşı Kırma değil İdrar Yolu Genişletme amacıyla Üreteroskopi (URS) yapılıyorsa kanalın genişlemesini sağlayacak balon ve aletler işlemler sırasında kullanılmaktadır. Tümör Tedavisi için kullanıldığı takdirde ise biyopsi ve temizleme aletleri cihaz içerisinden sorunlu bölgeye ulaştırılmaktadır.

Üreteroskopi (URS) Öncesi Yapılan Hazırlıklar

Üreteroskopi (URS) hastanın durumuna ve isteğine bağlı olarak spinal veya genel anestezi kullanılarak yapılan bir tedavi yöntemidir. Kullanılacak anestezi tekniğinden bağımsız olarak kişinin 6 ila 8 saat hiçbir şey yiyip içmemesi gerekmektedir. (Sigara ve Su dahil)

Bununla birlikte operasyondan 2 ila 3 gün öncesinden itibaren aspirin gibi kan sulandırma etkisi olan ilaçlar kullanılmamalıdır. Üreteroskopi (URS) uygulaması için kliniğe gelen hastanın tüm tetkiklerini yanında getirmesi de faydalı olacaktır.

Son olarak Üreteroskopi (URS) uygulamasına başlamadan doktorunuz idrar yolu enfeksiyonu yaşanıp yaşanmadığının tespiti için sizden idrar tahlili isteyebilir.

Üreteroskopi (URS) Nasıl Yapılır?

Üreteroskopi (URS) Uzman Ürolog tarafından klinik şartlarında yapılması halinde oldukça güvenli, konforlu ve başarılı sonuçları olan bir tedavi tekniğidir. Uygulama çoğunlukla genel anestezi altında yapılmaktadır.

Üreteroskopi (URS) tedavisi sırasında Üreteroskop olarak adlandırılan özel alet kullanılarak idrarın vücuttan atılmasının sağlandığı doğal delikten hiçbir kesi işlemi yapılmadan idrar torbasına ulaşılır. Buradan devam edilerek idrar yoluna ulaşılır.

Bu uygulama sırasında özel olarak kullanılan Üreteroskop cihazının ucunda bulunan mikro fiber kamera idrar torbasının ötesinin görülmesine ve ekrana en doğru şekilde görüntü akışının sağlanmasına imkan tanır.

Üreteroskopi (URS) uygulamasında bu aşamadan sonra kişinin yaşadığı probleme (taş, tümör, darlık vb.) uygun olacak aparatlar cihaz içerisinden bölgeye ulaştırılarak gerekli işlemler büyük bir titizlikle tamamlanır.

Ortalama 30 ila 60 dakika arası sürebilen Üreteroskopi (URS) tedavisi sonunda kişi yaşadığı böbrek rahatsızlığından kolay, konforlu ve güvenli bir tedavi süreciyle kurtulmuş olur.

Üreteroskopi (URS) Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Üreteroskopi (URS) Sonrası hasta ortalama 2 ila 4 saat kontrol altında tutulup aynı gün taburcu edilmektedir. Uygulama sırasından herhangi bir ameliyat kesisi olmaması hastanın konforlu ve hızlı bir iyileşme süreci geçirmesine yardımcı olmaktadır.

Üreteroskopi (URS) sonrası doktorunuz tarafından yazılan ilaçları belirtilen aralıklarla aksatmadan kullanmanız çok önemlidir. Eğer ilaç kullanımına rağmen geçmeyen ağrı veya farklı bir sorun oluşursa zaman kaybetmeden operasyonu gerçekleştiren doktorunuzu arayıp bilgi alınız.