Perkütan Nefrolitotomi (PNLMini PNL) operasyonu Böbrek Taşı problemi yaşayan kişilerin tedavisinde en sık kullanılan yöntemlerden birisidir. Genellikle 2 cm. den daha büyük taşların vücuttan atılması sürecinde bu teknik kullanılmaktadır.

Kapalı Yöntemle Yapılan Böbrek Taşı Ameliyatı olarak da ifade edilen Perkütan Nefrolitotomi (PNL) kişinin genel sağlık durumu göz önüne alınarak lokal, spinal veya genel anestezi altında yapılan bir kapalı cerrahi uygulamasıdır.

Böbrek Taşı insanlarda ciddi ağrılara ve farklı problemlere yol açan, hayat kalitesini çok fazla düşüren bir rahatsızlıktır. Böbrek Taşları böbrekte durduğu süreçte kendini belli etmezken idrar yoluna düştükten sonra ağrılara ve idrar yapılamamasına yol açmaktadır.

Bazı Böbrek Taşları kendiliğinden idrar yoluyla atılırken bazı vakalarda ise ESWT Şok Dalga tekniği uygulanmaktadır. Böbrek taşının kırılmakta zorlandığı ve boyutunun 2 cm. den büyük olduğu durumlarda  yetkinlik gerektiren farklı tekniklerin uygulanması gerekebilir.

Perkütan Nefrolitotomi (PNL) bu gibi vakalarda devreye sokulan, hastanın sırt bölgesinde yaklaşık 1 cm. lik 1 kesi açılarak buradan girilip taşların temizlendiği tedavi tekniğidir.

Kapalı Cerrahi tedavi yöntemi olarak adlandırılan yani vücutta ciddi kesilere ihtiyaç olmadan tedavinin yapılabildiği bu yöntem halk arasında Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı olarak da ifade edilmektedir.

Perkütan Nefrolitotomi (PNL) uygulaması kapalı cerrahi ile yapıldığı için Böbrek Taşı problemi yaşayan kişiler tarafından çok sık tercih edilmektedir. Bu yöntem sayesinde sürecin konforlu ve güvenli olması, iyileşme sürecinin hızlı ve kolay tamamlanması hastaları bu tekniği tercih etmeye itmektedir.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) operasyonu sırasında hastanın Böbrek Taşı bulunan böbreğine denk gelecek şekilde sırtta yan boşluk bölgesinde neredeyse 1 cm. lik minik bir kesi yapılır.

Açılan bu kesi den böbreğe ulaşacak şekilde Nefroskop adı verilen optik bir cihaz geçirilir. Bu sayede böbrekteki taş ve böbreğin iç yapısı net bir şekilde ekrana yansıtılarak gerekli incelemeler ve tedavi planı oluşturulur.

Ardından tespit edilen taşlar özel cihaz yardımıyla kırılıp ufalanarak tek tek dışarıya alınmaya başlanır. İdrar yoluyla atılacak şekilde toz hale gelmiş taşlar bırakılıp üreter için tehlike oluşturacak tüm taşlar toplandıktan sonra kanal kapatılarak işlem tamamlanır.

Perkütan Nefrolitotomi (PNL) operasyonu Uzman Ürolog tarafından yapılması gereken ve deneyim gerektiren bir tedavi tekniğidir. Bu yöntem sayesinde insanlar zorlu geçen Açık Böbrek Taşı Ameliyatı olmaktan kurtularak hızlı iyileşme gösterecek, güvenli ve konforlu Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı olma şansına sahip olurlar.

Perkütan Nefrolitotomi (PNL) Ameliyatı yani Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı minik bir kesi ile yapıldığı için hastanede yatış gerektirmez. Operasyon günü ayağa kalkabilen hasta hızla iyileşerek birkaç gün içinde günlük hayatına geri döner.

Siz de Böbrek Taşı rahatsızlığı yaşıyorsanız ve kapalı cerrahi tekniğiyle ağrılarınızı geride bırakmak istiyorsanız Hemen Bizi Arayarak randevu alabilir, Üroloji Uzmanı Op. Dr. Mustafa ATAK tarafından yapılacak muayene ve Perkütan Nefrolitotomi (PNL) uygulaması sonrası bu probleminizden kolayca kurtulabilirsiniz.

Perkütan Nefrolitotomi (PNL) Nedir?

Perkütan Nefrolitotomi yani PNL Ameliyatı 2 cm. den daha büyük Böbrek Taşlarının vücuttan atılması için uygulanan kapalı cerrahi tedavisi yöntemidir. Endoskopik bir uygulama olan bu yöntemde hastanın sırtında yan boşluktan 1 cm. den küçük bir kesi yapılarak tüm işlemler bu kanal aracılığıyla tamamlanır.

Açılan bu kesi sayesinde vücuda girilen Nefroskop adlı özel bir cihazla böbrek içi ve var olan taşlar görüntülenirken, taşları parçalama ve vücut dışına çıkarma işlemi yapılır.

70’li yıllarda İsveç’te uygulanmaya başlayan bu tedavi yöntemi açık tipteki operasyonlarla kıyaslandığında hızlı iyileşme ve güvenli tedavi süreci sunduğu için Böbrek Taşı hastaları tarafından çok sık kullanılır hale gelmiştir.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Çeşitleri

Halk arasında Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı olarak bilinen PNL (Perkütan Nefrolitotomi) operasyonu uygulama sırasında kişinin böbrek taşlarının durumu da göz önüne alınarak açılması gereken kesi boyutuna göre;

• Mikro PNL (0,2 cm. kesi)
  • Ultra – Mini PNL (0,4 cm. kesi)
  • Mini PNL (0,6 cm. kesi)
  • Standart PNL (0,9 cm. kesi)

4 farklı türde sınıflandırılmaktadır.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Nasıl Yapılır?

PNL Operasyonu yani Perkütan Nefrolitotomi Ameliyatı insanlarda ciddi ağrılara neden olan böbrek taşlarının kapalı cerrahi yöntemler kullanılarak atılması işlemidir. Bu tedavi yöntemi Üroloji Uzmanları ve yetkin cerrahlar eliyle uygulanması gereken bir tedavi tekniğidir.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) öncesi yapılan muayene sırasında ihtiyaç duyulan tüm tetkikler yapılır. Ultrason ve radyolojik incelemeler sonucunda taşın boyutu ve konumu tespit edilir.

Uzman Ürolog kontrolünde lokal veya genel anestezi altında yapılan bu tedavi esnasında hastanın sırt bölgesinde 1 cm. den daha küçük bir kesi yapılır. Kesinin boyutu taşın hacmine ve türüne göre belirlenir.

Yapılan bu kesi bölgesinden vücut içerisinde böbreği ve idrar yolunu izleme imkanı sunan Nefroskop adlı cihaz indirilir. Net görüntü alınmasını sağlayan bu özel cihaz ayrıca Böbrek Taşı kırmayı ve dışarı atmayı da sağlamaktadır.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) tedavisi sonucunda böbreklerde bulunan tüm taşlar temizlendikten sonra hasta birkaç saat kontrol altında tutulup taburcu edilir. Uygulama süresi Böbrek Taşlarının sayısına ve büyüklüğüne göre değişmekle birlikte ortalama 1 ila 2 saat olarak belirtilebilir.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Avantajları

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) operasyonu Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı olarak da ifade edilen ve diğer Böbrek Taşı Tedavileri ile kıyaslandığında pek çok farklı avantajı bulunan tedavi yöntemidir.

PNL Ameliyatı diğer Böbrek Taşı Tedavileri ile karşılaştırıldığında sağladığı avantajlar arasında;

• Taşın büyüklüğünden bağımsız her taş türü ve sayısında başarılı sonuç alınması,
  • Tek seans sonucunda iyileşme sağlanması,
  • Tedavinin başarı oranının %95 in üzerinde olması,
  • Kırılması oldukça güç görülen sert taşlara dahi uygulanabilmesi,
  • Kendi içerisinde taşın boyutuna göre çeşitleri olması,

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sağlık alanında yapılan tüm operasyonlar sonrası olduğu gibi PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Ameliyatı tamamlandıktan sonra da tedavinin başarısı ve hastanın sağlığı için işlemleri gerçekleştiren uzman doktor tarafından kişiye iletilen hususlara büyük önem gösterilmesi gerekmektedir.

PNL (Perkütan Nefrolitotomi) Ameliyatı Sonrası süreçle ilgili;

• Ameliyat sonrası açılan kesiden çıkan drenaj bölgede bırakılır. İlk 24 ila 48 saat arasında iyileşmeyi hızlandıran ve idrar akışını sağlayan bu tüp taburcu olmadan önce çıkartılır.
  • Operasyon sonrası gerekli incelemeler ve görüntülemeler yapılarak böbrekte taşların tamamen temizlenip temizlenmediği kontrol edilir.
  • Hastalar ortalama 1 ila 3 gün içerisinde taburcu olmaktadır. İlk birkaç hafta yara yerinde hafif ağrılar görülebilir. Zaman içerisinde bu durum kendiliğinden geçecektir.
  • Ameliyat sonrası ilk 1 hafta ile 10 günlük sürede idrarda hafif kan görülebilir.
  • Hastanın operasyon sonrasındaki ilk 2 ila 3 haftalık iyileşme sürecinde dikkatli olması, ani hareketler yapmaması ve işlem bölgesini herhangi bir darbeden koruması gerekmektedir.
  • Tedavi sonrası doktorunuz tarafından ağrı, ateş, enfeksiyon gibi durumları önlemek ve iyileşmeyi hızlandırmak için yazılan antibiyotik ve ilaçlar aksatılmadan kullanılmalıdır.

bilgilerini verebiliriz.