İnfertilite problemi çiftlerde erkek, kadın veya her ikisi kaynaklı olabilen ve halk arasında Kısırlık olarak ifade edilen rahatsızlıktır. Bu durumun erkek ve kadınlarda tedavisi için uygulanan pek çok farklı teknik vardır.

Erkek Kaynaklı İnfertilite bebek sahibi olmak isteyen çiftin korunmasız ve düzenli bir şekilde 1 yıllık süreçte ilişkiye girip gebelik oluşmaması durumunda yapılan tetkiklerde ortaya çıkan rahatsızlık türüdür.

Günümüzde evlenip bebek sahibi olmak isteyen her 6 çiftten birisinde İnfertilite yani Kısırlık problemi görülmektedir. Bu veriyi göz önüne alırsak çiftlerin herhangi birinde Kısırlık görülme oranı %15 ila %20 bandındadır.

Tüm dünya tarafından yazılı olmasa dahi kabul gören bir kural olarak çiftlerde İnfertilite sorunu olduğunu tespit etmek için 1 yıl düzenli ve korunmasız cinsel ilişki yaşamaları ve bu süreç sonunda hamilelik oluşmaması beklenmelidir.

Bu durumu yaşayan çiftlerde muayene olmak için Uzman Ürolog başvuran erkekler yapılan tetkikler ve testler sonucunda kısırlık tespit edilmesi halinde Erkek Kaynaklı İnfertilite tedavisine başlanmaktadır.

Erkek İnfertilite Tedavisi sürecinde öncelikle bu duruma yol açan nedenler tespit edilerek düzeltilmeye çalışılır. Erkeklerde Kısırlık problemi;

• Yaşam şeklinin düzenlenmesi,
  • Sinir ve stres halinin azaltılması,
  • Sağlıklı ve düzenli beslenilmesi,
  • Varsa aşırı kiloların verilmesi,
  • Alkol ve sigara kullanımının durdurulması,

gibi kolay ve hızlı önlemlerle düzenlenebilir.

Bu değişimlerin olumlu sonuç vermediği durumlarda ilaç kullanılarak hormon eksikliklerinin giderilmesi veya daha ileri derece tıbbi müdahaleler uzman doktorlar tarafından belirlenen tedavi süreciyle uygulanmaktadır.

Eğer siz de İnfertilite yani Kısırlık problemi yaşadığınızı düşünüyorsanız Hemen Bizi Arayarak randevu alabilir, Üroloji Uzmanı Op. Dr. Mustafa ATAK tarafından yapılacak muayene ve tetkikler sonucunda size en uygun tedavi planıyla bu rahatsızlıktan hızlı, güvenli ve konforlu bir tedavi süreciyle kurtulabilirsiniz.

Erkek İnfertilite Tedavisi dahil birçok cinsel fonksiyon bozukluğuna yapıcı ve çözüm odaklı tedavi teknikleri uygulayan uzmanımız kontrolünde uygulanacak tedavi sonucunda eşinizle hayal ettiğiniz bebeğinize kavuşurken mutlu yuvanızı küçük misafirinizle paylaşabilirsiniz.

Erkeklerde İnfertilite Belirtileri

Erkeklerde İnfertilite sorunu günümüzde çok sık karşılaşılmaya başlanan cinsel fonksiyon bozukluklarından birisidir. Bu durum genellikle bebek sahibi olmak isteyen çiftlerde başarısız olunması sonucu doktora başvurulması ile açığa çıkmaktadır.

Erkeklerde İnfertilite Belirtileri arasında;

• Cinsel ilişki sırasında sertleşmede veya boşalma problemi yaşayan,
  • Cinsel birlikteliğe karşı arzunun kaybedilmesi veya aksine cinsel iştahı artması,
  • Saçlarında uzama süresinde hızlanma veya yavaşlama görülmesi,
  • Testislerde ağrı ve sızı hissedilmesi,
  • Testislerde olağandışı bir oluşum gözlenmesi,
  • Testislerin standart yapıdan küçük olması,

Yukarıdaki belirtilerin bir veya birkaçının gözlenmesi erkekte Kısırlık yaşandığını kanıtlamaz. Bu durumda yapılması gereken zaman kaybedilmeden Üroloji Uzmanından randevu alınarak muayene olunması, gerekli tetkik ve testlerin yapılmasıdır.

Erkekte İnfertilite tespit edilmesi sürecinde en etkili testlerden birisi Semen analizidir. Bu test tek başına teşhis koymak için yetersiz olmasına rağmen kolay yapıldığı için ilk durum tespitinde çok sık kullanılır.

Semen testi ile erkekten mastürbasyon yoluyla alınan menideki spermler mikroskop yardımıyla biçim, boyut, hareket gibi özellikler göz önüne alınarak incelenir. Test sonucu olumlu çıkarsa Erkekte İnfertilite yok sayılır. Aksi durumda ise bu test 3 haftalık aralıklarla 2 kez daha yapılarak daha kesin sonuç elde edilmeye çalışılır.

Semen Testi ile sürekli Kısırlık olduğu yönde sonuç alınması durumunda hastaya idrar testi, semende lökosit sayısı tespiti, anti sperm antikor testi, hormon analizi, ultrasonografi, testis biyopsisi gibi birçok farklı tanı koydurucu ek testler yapılarak sonuç kesinleştirilir.

Erkeklerde İnfertilite Nedenleri

Erkeklerde İnfertilite problemi doğuştan kaynaklanan veya sonradan ortaya çıkan birçok farklı nedene bağlı olarak görülebilmektedir.

Erkekte Kısırlık Nedenleri arasında;

• Genetik Kaynaklı Problemler
  • Doğum Anında Ortaya Çıkan Anormallikler
  • Sperm Üretiminde Yaşanan Düzensizlikler
  • Varikosel (Testislerde Toplar damarda Varis Oluşması)
  • Testis Travmaları ve Testislerin Aşırı Isınması
  • Anatomi Kaynaklı Problemler
  • Geçirilen Şiddetli Enfeksiyonlar
  • Hormon Üretimi – Seviyesi Bozuklukları
  • Geçirilen Cerrahi Operasyonlar

Yukarıda belirttiğimiz nedenler dışında erkeğin yaşam tarzı ve alışkanlıkları da İnfertilite yani Kısırlığa neden olmaktadır. Erkekte İnfertilite sorununa davetiye çıkaran, sperm üretimini ya da kalitesini düşüren alışkanlık ve davranışlar arasında;

• Sigara ve Alkol Kullanımı,
  • Dar ve Testisleri Sıkan Kıyafetler Giymek,
  • Yüksek Ateşli Hastalık Geçirmek,
  • Sauna Benzeri Aşırı Sıcak Ortamlarda Fazla Zaman Geçirmek,
  • Obezite yani Aşırı Kiloların Olması,
  • Yoğun Spor ve Egzersiz Yapılması,
  • Bazı İlaçların Sürekli Kullanılması,

Erkeklerde İnfertilite Tedavisi

İnfertilite yani Kısırlık tedavisi tek bir başlık altında incelenmesi mümkün olmayan geniş bir tıbbi uygulamalar bütünüdür. Tedavi yöntemi belirlenmeden önce birey üzerinde birçok farklı tetkik ve test yapılmaktadır.

Bu durumdan şüphelenen kişi öncelikle bir Üroloji Uzmanına ulaşarak yardım talep etmelidir. Doktorun yapacağı tüm araştırma ve testleri sabırla bekleyerek en doğru sonuca ulaşmaya çalışmalıdır.

Erkeklerde İnfertilite Tedavisi için bize ulaşan hastaları yapılan tetkikler sonucunda Primer İnfertilite, Sekonder İnfertilite, Sebepsiz İnfertilite olmak üzere 3 sınıfa ayırmaktayız. Bu hasta gruplarını;

• Primer İnfertilite : Evlenip hiç çocuk sahibi olamadan kısırlık bulguları gözlenen erkek,
  • Sekonder İnfertilite : Daha önceden çocuk sahibi olup yeniden çocuk istediğinde olmaması sonucu başvurduğunda kısırlık bulguları görülen erkek,
  • Sebepsiz İnfertilite : Yapılan tahlil ve tetkikler sonucunda genetik veya hormonal hiçbir sorun bulunmayan erkek,

şeklinde açıklayabiliriz.

Yukarıda belirttiğimiz tüm hasta grupları için belirli prosedürler ve sıralama ile uygulanan birçok tetkit ve tedavi bulunmaktadır. Bu tedavi yöntemleri, tetkik ve testlerin bazılarını;

• Varikosel
  • Azospermi
  • Vaz Agenezisi
  • Klinefelter Sendromu
  • Sperm Kanallarındaki Tıkanıklıklar
  • Enfeksiyonlar ve Hormonal Bozukluklar
  • Sperm Sayısı Azlığı ve Açıklanamayan Kısırlık
  • Menide Sperm Olmaması
  • Transrektal Usg ve Skrotal Renkli Dopler Usg
  • Yardımcı Üreme Yöntemleri

olarak bildirebiliriz.

Yukarıda belirttiğimiz uygulamaların bir kısmı teşhis amacıyla kullanılırken bir kısmı da Erkeklerde İnfertilite Tedavisi için aktif olarak yararlanılmaktadır. Yazımızın devamında sizlere bu durumların bir kısmını kısaca açıklamaya çalışacağız.

İnfertilite yani Kısırlık sorunu yaşadığınızı düşünüyorsanız Zaman Kaybetmeden Bize Ulaşıp randevu alabilir, Üroloji Uzmanı Op. Dr. Mustafa ATAK tarafından yapılacak muayene ve tetkikler sonucunda size en uygun tedavi planıyla bu rahatsızlıktan hızlı, güvenli ve konforlu bir tedavi süreciyle kurtulabilirsiniz.

Varikosel

Erkeklerde kısırlık ve varikosel sorunu aynı anda yaşanıyorsa sperm kalitesi sperm dna hasarı ile değerlendirilir. Varikoselin testisleri küçülterek sperm üretimini olumsuz etkilediği tespit edilirse mikroskop yardımıyla testislere müdahalede bulunulur.

Uzman Ürolog tarafından gerçekleştirilen operasyon sonunda her 100 hastanın 80’inde sperm kalitesinin arttığı ve gebelik ihtimalinin %40 a kadar yükseldiği görülmektedir.

Sperm Kanalı Tıkanıklığı

Erkekte sperm kanallarının tıkandığı tespit edildiğinde yine uzman doktor tarafından mikroskop kullanılarak müdahalede bulunulur. Tıkanıklık yaşanan kanallar açılarak meninin dışarı atılması sağlanır.

Bu uygulamanın gerçekleştirilemediği durumlarda hamileliğin oluşması için testisten elde edilen sperm Tüp Bebek yöntemi ile anne adayına enjekte edilir.

Enfeksiyon ve Hormon Seviyesi Bozuklukları

Erkekte İnfertilite yaşanmasına neden olan durum hormonal düzensizlik veya enfeksiyon ise ilaçla tedavi yolu denenir. Ortalama 1 yıllık süreçte doğru ilaçların kullanılması sonucunda vücutta sperm üretimi olmasıyla menide bu spermler görülmeye başlanır.

Kısırlık, vücuttaki bir enfeksiyon ya da hormonol bozukluklar nedeniyle yaşanıyorsa ilaçlı tedavi yoluna gidilir. 6 ay- 1 yıl ilaç kullanımı sonrası sperm üretimi başlar ve menide sperm görülmeye başlayabilir.

Sperm Sayısı Azlığı

Erkekte İnfertilite kapsamında görülen bu tür vakalarda Yardımcı Üreme Teknikleri devreye sokulur. Semenden alınan spermler özel bir solüsyonda yıkanıp kaliteli hale getirilir.

Uzman Ürolog tarafından mikro enjeksiyon yöntemi ile alınan bu spermler Aşılama veya Tüp Bebek tedavisinde kullanılır.