Böbrek Taşı Ameliyatı Üroloji Uzmanı tarafından yapılan, mümkün olduğu müddetçe kapalı teknikler kullanılan, böbrekte bulunan taşların inceltilip, kırılıp vücuttan atılmasının sağlandığı güvenli, konforlu ve başarılı bir tedavi yöntemidir.

Böbrekler insan vücudunda kaburgaların altında bel bölgesinin her iki tarafında bulunan, kanı temizlemekle görevli organlardır. Bu süreçte böbrekte biriken (atılamayan) bazı mineraller ve tuzlar böbrek taşı oluşumuna yol açar.

Böbrek Taşı Tedavisi veya Böbrek Taşı Ameliyatı bu durumdaki kişilere uygulanan tüm tedavi yöntemlerini kapsamaktadır. Günümüzde yılda ortalama 10 milyon birey Böbrek Taşı sorunu nedeniyle hastanelere başvurmaktadır.

Böbrek Taşı erkeklerde daha sık görülen bir rahatsızlıktır. Özellikle 30 yaşını geçen erkeklerde ilk belirtiler görülmeye başlanır. Diyabet, yüksel tansiyon ve obezite gibi hastalıklar Böbrek Taşı oluşumuna zemin hazırlamaktadır.

Böbrek Taşları biriken tuz ve minerallerin türüne, içeriğine, oluşma nedenlerine bağlı olarak farklı boyutlarda ve çeşitlerde oluşabilir. Böbreklerde taş oluşumu tek veya çift böbrekte görülebilir. Bu sorunu yaşadığını hisseden kişinin zaman kaybetmeden bir Üroloji Uzmanına muayene olması gerekir.

Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmelerin tıbbi alanda getirdiği yenilikler sayesinde cerrahi operasyonlar her geçen gün daha konforlu, hızlı, güvenli ve ağrısız bir hal almıştır.

Tüm tıbbi operasyonlarda imkan dahilinde kapalı cerrahi yöntemlere geçiş sağlanmıştır. Böbrek Taşı Ameliyatı da hastanın operasyon sırasında hissettiği acıyı azaltmak ve iyileşme süresini kısaltmak için kapalı tekniklerle yapılmaya özen gösterilmektedir.

Kişinin günlük yaşantısına hızla dönmesini sağlayan Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı ayrıca kozmetik olarak da ciltte minimum hasarın oluşmasını sağlamaktadır. Uzman doktorlar zorunda kalmadığı sürece açık cerrahi tekniklere başvurmazlar.

Siz de yazımızda detaylıca bahsettiğimiz Böbrek Taşı Belirtileri arasından bir veya birkaçını kendinizde gözlemliyorsanız Hemen Bize Ulaşıp randevu alabilir, zaman kaybı olmadan Üroloji Uzmanı Op. Dr. Mustafa ATAK yapılacak muayene ve tedavi ile hızlı, konforlu ve güvenli bir tedavi süreci geçirebilirsiniz.

Böbrek Taşı Belirtileri

İnsanlarda aniden ortaya çıkan karın ve sırt ağrısı Böbrek Taşı Belirtileri arasında en sık görülen semptomdur. Böbrek Taşları insanlarda bazen idrar yoluyla kendiliğinden atılmaktadır. Atılması mümkün olmayan büyük taşlar böbrek, mesane, üretra gibi kısımlarda birikirler.

Zamanla bu biriken taşların idrar yolunu tıkaması sonucu daha ciddi ağrılar ve komplikasyonlar görülmeye başlanır. İnsanlarda en sık görülen Böbrek Taşı Belirtileri arasında;

• Sırt ve kaburga bölgesinde ağrı görülmesi,
  • Alt karın civarına yayılan ağrı oluşumu,
  • İdrar yaparken yanma ve ağrı hissedilmesi,
  • Mide bulantısı ve kusma görülmesi,
  • İdrarın renginde, yapısında ve yoğunluğunda değişiklik yaşanması,
  • İdrarda kan görülmesi,

Böbrek Taşı ile birlikte enfeksiyon oluşması kişide üşüme ve ateş oluşmasına neden olur. Eğer Böbrek Taşı idrar yoluyla atılamayıp vücutta birikmeye devam ediyorsa zaman kaybetmeden Böbrek Taşı Tedavisi uzman doktor eliyle yapılmaktadır.

Böbrek Taşı Nedenleri

İnsanların idrarlarında bulunan atıkların yoğunlaşıp kristalize hale gelmesiyle Böbrek Taşları oluşmaktadır. Genellikle bu atıklar idrar yoluyla atılabilecek boyutta iken vücuttan defedilir. Bu sayede Böbrek Taşı oluşumunun önüne geçilir.

Bununla birlikte kişinin sıvı alımı az olduğunda bu taşların idrar yoluyla atılım süreci yavaşlar ve taşlar zamanla büyümeye başlar. İdrar yolunun tıkanmasına ve ağrılara neden olan bu durum Böbrek Taşı Ameliyatı gibi ciddi sonuçlara neden olur.

Özellikle insanların az miktarda sıvı alımı, sağlıksız beslenmesi ve metabolik rahatsızlıkları bulunması Böbrek Taşı oluşumunu hızlandırmaktadır.

Böbrek Taşı Oluşumu na neden olan durumlar arasında;

• Aile kaynaklı kronik hastalıklar,
  • Uzun süre uygulanan yüksek proteinli diyetler,
  • Yetersiz sıvı kullanımı,
  • Obezite ve aşırı kilo alımı,
  • Böbrek hastalıkları ve anomalileri,
  • Bağırsak ameliyatları,
  • Zayıflama nedeniyle yapılan mide ameliyatları,
  • Yüksek miktarda şeker ve tuz kullanımı,
  • Migren ve depresyon ilaçları,
  • Metabolizmada görülen sendromlar,
  • Yoğun kullanılan kalsiyum ve vitamin takviyeleri,
  • Gut hastalığı,
  • Hareketsizlik ve yetersiz fiziksel aktivite,
  • İdrar yolu enfeksiyonları,

Böbrek Taşı Çeşitleri

Böbrek Taşları kişinin fiziksel özellikleri ve taşın oluşum nedenlerine bağlı olarak farklı türlerde oluşabilir. İnsanlarda en sık görülen Böbrek Taşı Çeşitleri arasında;

• Kalsiyum Oksalat Taşları
  • Sistin Taşları
  • Ürik Asit Taşları
  • Sitrüvit Taşları

Bu şekilde 4 temel kategoride sınıflandırılan taşlar kum tanesi büyüklüğünde olabildiği gibi çakıl taşı boyutunda da olabilir. Böbrek Taşı Tedavisi taşın boyutuna ve türüne göre farklı yöntemler ile yapılmaktadır.

Böbrek Taşı Tedavisi Nasıl Yapılır?

İnsanlarda oluşan ve 4 mm. den daha küçük olan Böbrek Taşları %90 dan fazla oranda kendiliğinden düşmektedir. 4 mm. den büyük 7 mm. den daha küçük olan taşlarda bu oran %50 nin altına inmektedir. 7 mm. den büyük taşlarda ise Böbrek Taşı Tedavisi veya gerekmesi halinde Böbrek Taşı Ameliyatı yapılarak iyileşme sağlanır.

Küçük boyutlu Böbrek Taşları idrar yolunda harekete başladığında bol sıvı tüketilerek ve hareket edilerek düşmesine yardımcı olunur. Doktor tarafından yazılan ağrı kesiciler süreçte kişinin acı hissetmesini engeller.

Bununla birlikte 5 mm. den büyük taşlarda bu sürecin Ürüloji Uzmanı kontrolünde yapılması gerekir. Uzman doktor kişinin fiziksel yapısına, taşın yerine ve büyüklüğüne en uygun tedavi yöntemini uygulayarak hastanın kolayca taşı düşürmesini sağlar.

Böbrek Taşı Tedavisi sırasında kullanılan yöntemleri temel olarak;

• İlaç Tedavisi
  • Operasyon Gerektirmeyen Müdahaleler
  • Cerrahi Uygulamalar

3 sınıfta belirtebiliriz.

Böbrek Taşının İlaçla Tedavisi

Böbrek Taşının kendiliğinden düşebileceği boyutta olduğu durumlarda hastaya uzman doktor tarafından Böbrek Taşı düşmesini kolaylaştıran ve ağrıları azaltan ilaçlar verilir.

İnsanda üreterde kasların gevşemesine yardımcı olan bu ilaçlar, ürik asidi fazla olan kişilerde idrardaki asit oranını düşürerek yanma hissini engeller.

Böbrek Taşının Operasyon Gerektirmeden Tedavisi

Böbrek Taşı Tedavisi bazı vakalarda operasyon gerektirmeden yapılmaktadır. ESWL tekniği ile Böbrek Taşı vücuda dışarıdan verilen dalgaların etkisiyle kırılarak atılması kolaylaşır. Uygulama sonrası çekilen tomografi ile sonuçlar kontrol edilir.

İlaç tedavisi ve ESWL tekniği ile sonuç alınamayan durumlarda uzman doktor tarafından yapılacak cerrahi işlemlere gerek duyulur. Bu durum özellikle farklı hastalıkların da olduğu ve taşın büyük olduğu vakalarda tercih edilir.

Böbrek Taşına Cerrahi Müdahale Yapılması

Böbrek Taşı Ameliyatı PNL olarak adlandırılır. Bu yöntem halk arasında Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı olarak da bilinmektedir.

Bu yöntemde sırt bölgesinde açılan minik bir kesi yoluyla teleskop benzeri bir araç kullanılıp Böbrek Taşları alınır. Hastanın birkaç gün istirahat sonrası sağlıklı bir hale geldiği bu teknik genel anestezi altında yapılmaktadır.

Böbrek Taşlarını cerrahi yollarla vücuttan atmayı sağlayan bir başka yöntem Üreteroskopi olarak bilinir. Üretra ve böbreğe ucunda kamera bulunan, ışıklı bir cihaz ile girilir.

Kapalı Böbrek Taşı Ameliyatı tekniklerinden birisi olarak bilinen bu yöntemde taş bulunduğu yerde kırılıp idrar yolu ile atılması sağlanabilir veya direkt o bölgeden alınabilir.

Uzman Ürolog Op. Dr. Mustafa ATAK tarafından yapılan tetkikler ve muayene sonucunda hastanın durumuna en uygun olacak Böbrek Taşı Ameliyatı tekniğine karar verilmekte ve büyük bir özenle uygulanmaktadır.